برنامه نویسی تخصص ماست

تبلیغات اختصاصی هنر ماست

مشاوره ی ویژه وظیفه و خدمت ماست

وفادار سازی مشتری و عوامل موثر بر وفادارسازی ؟
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶
0 نظر
447 بازدید

در ابتدا باید بتوانیم تعریف درستی از مشتری وفادار ارائه دهیم تا بر اساس آن بتوان عوامل موثر بر وفادار نمودن مشتری را تحلیل و بررسی کرد. مشتری وفادار به کسی اطلاق می شود که بخش زیادی از یک نیاز مشخص را از کسب و کار مشخصی تامین کند، به بیان دیگر هر قدر Share Of Wallet (SOW) مشتریان در یک کسب و کار درصد بالاتری داشته باشد می توان گفت که مشتریان به آن کسب و کار وفادار ترند.
فرض کنید که شما دارای یک سوپر مارکت هستید و مشتری شما در هفته یک بار از شما خرید می کند، آیا میتوانید بگویید که این مشتری به شما وفادار است؟
در اصل وفاداری مشتری امری نسبی است، اگر این مشتری به ازای هر بار که از شما خرید میکند سه بار از سوپر مارکت B خرید کند و در کل، در یک هفته 10 بار از سوپر مارکت خرید کند، میزان وفاداری این مشتری به شما 10% و میزان وفاداری او به سوپرمارکت B ، 30% خواهد بود. بنابراین هر قدر بتوانید مشتری را از مراجعه به رقبایتان بی نیاز کنید میتوان گفت که در وفادار سازی مشتری موفق تر بوده اید.

 

عوامل موثر در وفاداری مشتری؟

 

شاید تا چندی پیش سه عامل : برخورد مناسب، قیمت مناسب و کیفیت مناسب برای وفادار کردن مشتریان کافی بود، اما در یک بازار رقابتی این مولفه ها به راحتی از جانب رقبای شما نیز قابل اجرا خواهد بود، چه بسا رقیب شما بتواند محصولی بهتر با قیمتی مناسب تر را نیز عرضه کند.
امروزه کلیدی ترین و تاثیر گذار ترین مولفه در جذب و وفادار سازی مشتریان دادن حس احترام، لذت و شادی به مشتریان است، دقیقا به همین دلیل است که مشتریان مسافت بیشتری را تا یک هایپر مارکت طی می کنند و چند برابر خرید خود (نسبت به یک سوپر مارکت محلی) را خرید می کنند. (این خرید برای آنها به مراتب لذت بخش تر است !!!)
بنابراین باید بتوانید خرید مشتری را به یک تجربه جذاب و لذت بخش تبدیل کنید، تجربه ای که شما را در خاطر او تداعی کند و حتی این خاطره لذت بخش را برای سایرین نیز بازگو کند.
درج نام و نام خانوادگی مشتری، تاریخ تولد، اشانتیون ها، سورپرایز ها، قرعه کشی، قدردانی از خرید بیشتر و مراجعات بیشتر، نمونه هایی از اقداماتی است که به مشتری ثابت می کند شما برای او ارزش ویژه ای قائلید و حس احترام را در او ایجاد می کند.
نکته قابل تامل اینجاست که بر اساس تحقیقات بازاریابی مدرن، هزینه وفادار کردن یک مشتری که حداقل یک بار از شما خرید کرده است گاهی تا 11 برابر کمتر از هزینه جذب یک مشتری جدید بواسطه تبلیغات است، بنابراین اگر بتوانید حس وفاداری را در مشتریان خود ایجاد کنید و آنها را تشویق به مراجعه مجدد کنید می توانید هزینه صرفه جویی شده را صرف وفادار سازی سایر مشتریان کنید و تداوم این روند نمایید.

 

برنامه نویسی کردستان
اپلیکیشن آموزشگاه زبان
اپلیکیشن سه بعدی
موشن گرافیک
مجتمع مروا
نرم افزار مدیریتی سالن های زیبایی
نرم افزار مدیریتی ارایشگاه
نرم افزار حسابداری ارایشگاه
سایت cms
طراحی وبسایت حرفه ای
نرم افزار حسابداری وکالت
نرم افزار حسابداری مطب وکلینیک
نام
ایمیل
متن نظر
عبارت داخل تصویر